Dubailike! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Sebas & Myrthe - WaarBenJij.nu Dubailike! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Sebas & Myrthe - WaarBenJij.nu

Dubailike!

Door: Sebas & Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Sebas & Myrthe

08 Januari 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Na een voorspoedige vlucht met Emirates, kwamen wij om 3 uur 's nachts aan bij het Al Jawhara Metro Hotel. Om de hoek nog even een kipdurum voor 5 dirham (een euro) gescoord en lekker gaan slapen. De volgende dag gingen we Dubai verkennen en m.b.v. de Lonely Planet (LP) leek het ons leuk naar het oude stadsgedeelte Deira te gaan. Daar zou o.a. een goudmarkt zijn. Vrijdag bleek een rustdag dus er was niet veel te doen. Met de waterbus zijn we naar Bur Dubai gegaan om te kijken of de Old Dubai Souq wel open was. Dit leek een beetje op de bazaars die je in Marokko of Turkije ziet en ook hier word je aangesproken of je 'watches and bags' van Cartier, Louis Vouitton etc. wilt kopen. Erg typisch. In Bur Dubai was ook het Dubai Museum over de geschiedenis van Dubai en dus zijn we cultureel bezig geweest. Even verderop zagen we de Carrefour en besloten we om ontbijt voor morgen te halen. De vrije vrijdag in combinatie met uitverkoop zorgden voor enorme chaos in de winkel. Je moest als man ook je tas laten sealen, zodat je er niks in kon stoppen.'s Avonds zijn we naar de Burj Khalifa gegaan met de metro (minder dan 1 euro voor een enkele reis). Het station eindigt in de Dubai Mall (Harrods in Londen en Macy's in New York stellen niks meer voor) waar we de uitgang niet konden vinden en er rijen voor bijv. Victoria's Secret stonden. De laatste hal voor de uitgang waar we terecht kwamen, waar live klassieke muziek voor ons werd gespeeld, werd bezet door winkels als Chanel, Dior, Fendi etc. We gingen door de deur naar buiten en zagen daar rijke oliesheiks met veel te ziek opgemaakte vrouwen en nog veel ziekere auto's (drie Bentleys op een rij) die werden weggereden door minimannetjes in zwarte pakjes. De rijkste mensen van Dubai -of de wereld misschien wel- in een oogopslag. Even later zagen we hem dan: de Burj Khalifa! Heel indrukwekkend om 's avonds te zien, ook omdat het plein eromheen versierd is met mooie lichtjes (zelfs de palmbomen); een grote kermis. We hadden nog niks gegeten en rondom de Burj zijn alle restaurants veel te duur dus hebben we de taxi naar Ravi (een Pakistaans restaurantje, aanbevolen door de LP) gepakt. Superlekker gegeten voor slechts zeven euro per persoon. De volgende dag gingen we opnieuw naar Deira, wat ditmaal wel open was. Eerst gingen we naar Heritage House en Al-Ahmadiya School (alweer lekker cultureel); een oud huis en een oude school. Vervolgens zijn we door de Gold Souq (goudmarkt) gelopen, waar je veel te veel winkels zag die alleen maar goud en zilver verkochten. De volgende markt was de vismarkt. Deze markt rook je al van vijftig meter afstand en was ook enorm groot. Naast vissen (waar Myrthe doodsangsten heeft uitgestaan, omdat de verkoopmannen het leuk vonden om haaien en krabben naast haar hoofd te houden), kon je er ook terecht voor vlees. De ogen van een ontveld lam keken je aan. De volgende stop was de Dubai Mall. Hier zou je je dagen kunnen vermaken. Er zitten meer dan 1200 shops! Daarnaast hebben ze een indoor themepark, een underwater zoo, een aquarium en een ijsbaan. Wij prefereerden de underwater zoo en het aquarium (combiticket 11 euro). Het was erg leuk; we hebben otters, pinguïns, hagedissen, slangen, spinnen en gekke vissen gezien. Een deel van het aquarium is in het winkelcentrum zelf al te zien en met het ticket had je de mogelijkheid via een tunnel er onderdoor te lopen. Een hele leuke ervaring! De haaien en roggen zwemden dicht boven je. Omdat we de Burj Khalifa alleen bij nacht hadden gezien, waren we benieuwd hoe het er overdag uitzag. Alsnog spectaculair. Het was een stuk rustiger en het (aangelegde) meer achter de Burj was helder blauw. Echt heel mooi. In de avond hebben we in Bur Dubai weer bij een restaurantje aan het water aanbevolen door de LP gegeten, lekkere mezze met hummus en tabuleh. We hadden gelezen over een fonteinshow bij de Burj Khalifa dus gingen we er (alweer) heen. Myrthe wilde ook een kaartje halen om erop te gaan, maar het was uitverkocht :-( natuurlijk ook dom om te denken dat je een dag van tevoren nog een kaartje kan halen.. De fonteinshow zagen we gelukkig wel en was adembenemend mooi. Het water uit de fonteinen danste op de muziek. Omdat de Burj Khalifa gefaald was, besloot Myrthe om dan maar een ander hoog gebouw te bezoeken: de Emirate Towers. Met de metro konden we er makkelijk komen en via het hotel kon je gratis met de lift naar boven. Je kon niet naar buiten, maar het uitzicht was alsnog prachtig. Het hotel zelf ook trouwens. Glazen liften tot de veertigste verdieping, zelfs Myrthe kreeg een beetje hoogtevrees. Sebas was veilig beneden gebleven. Tapijt op de vloeren en kamers met namen als 'Presidential Room'. Jammer dat we daar geen kijkje konden nemen. Via de Lonely Planet kwamen we terecht bij het Venetië van Dubai. Een prachtig stadje (in een stad dus) met riviertjes en met in Marokkaanse stijl gebouwde appartementen en villa's voor vakantiegangers. Voor 13 euro konden we in twintig minuten ongeveer rondvaren in een soort italiaanse boot en genieten van de palmbomen in combinatie met de mooie huisjes; het echte vakantiegevoel. Na het Venetië van Dubai, wilden we proberen de Burj Al Arab binnen te komen (een van de duurste hotels van de wereld), maar dat mocht alleen op voorwaarde dat we er gingen lunchen. Zo'n lunch kostte 350 dirham (70 euro) per persoon dus dat aanbod moesten we helaas afslaan. We wilden de palmeilanden bekijken (wat uiteindelijk helemaal niks bleek te zijn) en vonden het leuk om met de bus te gaan. Een heel slecht idee. De haltes werden niet omgeroepen dus zijn we op ons gevoel maar uitgestapt waarbij we eerst een school tegenkwamen en vervolgens op de snelweg belandden. 's Avonds hebben we voor 60 dirham (12 euro) twee shoarmarollen per persoon, hummus vooraf en wat te drinken gekregen. De een na laatste dag in Dubai zijn we nog naar Bastakia Quarter geweest, een traditioneel oud dorpje van ca. twintig straten omringd door een muur en met labyrinth-achtige straatjes. Daarna gingen we naar een enorm groot park, het Za'abeel Park om even een uurtje te chillen voordat we in de middag de Desert Safari gingen doen. Dat was een hele belevenis. In een jeep werden we door de zandduinen gereden, waarbij Myrthe een paar keer schreeuwend op de achterbank nogmaals doodsangsten heeft uitgestaan. De jeep viel bijna op zijn kant, terwijl de chauffeur zat te bellen met zijn vrienden. Het was wel echt supervet en we hebben een soort zonsondergang gezien (bij een klein fotomomentje was de zon al bijna onder) en reden daarna verder naar een minidorpje, speciaal voor de tour -en ook inbegrepen-, waar je henna kon laten zetten en andere activiteiten kon doen. Tijdens het eten werd je beziggehouden door o.a. een buikdanseres en een man in een jurk die licht kon geven en allemaal rondjes draaide. Een heel erg leuk uitstapje.
Omdat we eigenlijk alles al gezien hadden, hebben we de laatste dag lekker op het strand gelegen en die avond vlogen we naar Bangkok.

Dubai raden we jullie echt aan om er voor een paar dagen heen te gaan. De traditionele Arabische cultuur, waarbij je kunt denken aan de bazaars en bijv. de vrouwen met burka's en mannen in jurken in combinatie met het nieuwe Dubai met bijv. de Burj Khalifa en de Dubai Mall, zorgen ervoor dat er genoeg te doen en te zien is. Je kijkt je ogen uit en staat versteld van wat je allemaal ziet. Wij beiden stonden werkelijk waar echt perplex van de Dubai Mall. Verder is het ook helemaal niet duur en het geld dubbel en dwars waard. Onze reis zijn wij in Dubai op z'n zachtst gezegd fantastisch begonnen: DUBAI, I LIKE

• 10 Januari 2013 - 09:54

Esther During:

Ok ok , ik ben overtuigd, Dubai komt hoog op het verlanglijstje te staan, gave foto's!!!!

Tags: Dubai